: 09111510767

ترخیص کار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

ترخیص کار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

ترخیص کار کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

  • 07 می
  • 0

ترخیص کار به شخصی گفته می‌شود که در قبال قراردادی شفاهی یا کتبی با صاحب کالا یا بار، در یکی از گمرکات کشور تشریفات گمرکی را انجام می‌دهد.

وظیفه یک ترخیص کار خارج کردن بار یا کالای وارد شده به گمرک به مقصد اعلام شده از طرف صاحب کالا در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن است.

وظیفه فوق به عوامل متعددی وابسته است که تجربه ترخیص کار در انجام پروژه‌های ترخیص و احاطه او به اطلاعات علمی و قانونی تأثیر عمده‌ای بر سرعت ترخیص کالا و کاهش شدید هزینه‌ها دارد.

 

وظایف ترخیص کار چیست؟

کاهش زمان و هزینه و اخذ مجوزهای قانونی جهت ترخیص ازجمله مواردی هستند که ترخیص کار می‌تواند با هماهنگی صاحب کالا قبل از ورود کالا انجام دهد.

ازجمله مهم‌ترین این وظایف اخذ مجوز ثبت سفارش واردات کالا است. در قانون صریحاً گفته شده است که کالا قبل از اخذ مجوز ثبت سفارش حق ورود به کشور را ندارد و وارد کننده بدون دریافت مجوز از مراکز ذیصلاح امکان ورود کالا به کشور را نخواهد

داشت.

عدم توجه و نا آشنایی با قوانین ورود کالا به کشور می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را متحمل وارد کننده کند. نقش ترخیص کار ماهر و مشاوره قبل از واردات کالا در این موارد بسیار پر رنگ خواهد بود و از ضرر ناشی از خواب بار به‌شدت می‌کاهد.

ترخیص کار و صاحب کالا باید بدانند که بسیاری از اقلام علاوه بر مجوز ثبت سفارش، نیازمند مجوزهای جانبی دیگری هم هستند که متناسب به نوع کالا متفاوت خواهد بود.

به‌طور مثال کالاهایی نیاز به مجوز از سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی، اداره دام پزشکی، سازمان انرژی اتمی، جهاد کشاورزی و … دارند که یک ترخیص کار با تجربه با تسریع در روند اخذ مجوز بر ورود سریع و کم هزینه‌تر کالا تأثیر گذار خواهد بود.

 

مطلب پیشنهادی:

ثبت سفارش چیست و چگونه باید ثبت سفارش انجام داد؟ + مشاوره رایگان ثبت سفارش

 

مراحل کار ترخیص کار چیست؟

پس از اعلام ورود بار توسط شرکت کشتیرانی یا هر شرکت حمل هوایی، دریایی یا زمینی، ترخیص کار موظف است با اخذ اصل مدارک حمل از صاحب کالا به گمرک مربوطه مراجعه کند.

این اسناد معمولاً از طریق پست به صاحب کالا می‌رسد و ترخیص کار پس از دریافت مدارک به شرکت حمل که معمولاً در گمرک مربوطه مستقر است مراجعه می‌کند و با ارائه‌ی اصل اسناد حمل، تقاضای قبض انبار می‌نماید.

 در این مرحله هزینه‌هایی چون هزینه صدور THC، ترخیصیه و قبض انبار توسط صاحب کالا پرداخت می‌شود.

امروزه با توجه ملاحظات دولت و مبحث دولت الکترونیک سعی می‌شود تمامی اسناد مالی مربوط به ترخیص بانکی شده باشد. در این راستا ترخیص کار قبل از ارائه اسناد به گمرک موظف است اسناد را به بانک جهت ظهر نویسی و پروسه‌های بانکی ازجمله ارائه کد ساتا ارائه کند.

پس از طی مراحل بالا، ترخیص کار طبق اسناد ارائه شده، کالا را در سامانه EPL گمرک اظهار می‌کند.

بعد از مرحله اظهار، مبلغ واریزی برای گمرکی مشخص می‌شود. اگر کالا معافیت داشته باشد، این مبلغ پرداخت نمی‌شود در غیر این صورت مبلغ معلوم شده به صاحب کالا اعلام شده و ایشان مبلغ را به ترخیص کار جهت پرداخت در سیستم بانکی می‌پردازد. در این مرحله مسیر گمرکی کالا که می‌تواند سبز، زرد، قرمز یا … باشد مشخص می‌گردد.

 

واردات کالا, ترخیص کالا, ترخیصکار, ترخیص کار, گمرک, مشاور بازرگانی, امور گمرکی, ثبت سفارش کالا,

 

وظایف ترخیص کار در مسیر سبز

اگر مسیر سبز باشد ترخیص کار بلافاصله با مراجعه به درب خروج و اخذ اجازه‌ی خروج کالا، به شرکت‌های حمل اعلام بار می‌کند. سپس یکی از شرکت‌های حمل تجهیزیه مناسب (وسیله حمل کالا) را جهت بارگیری و ارسال به انبار کالای کارفرما فراهم می‌کنند.

 

وظایف ترخیص کار در مسیر زرد

درصورتی‌که مسیر زرد باشد پرونده به یکی از کارشناسان مجازی در یکی از گمرکات کشور ارسال می‌شود و آن کارشناس راجع به پروژه کارشناسی کرده و طی آن ممکن است مدارکی را طلب کند.

در طی این فرایند ممکن است کارشناس مربوطه ایراداتی به قیمت، کیفیت کالا و… داشته باشد و دیدگاه‌هایی را ارائه دهد که در عمل باعث طولانی‌تر شدن پروسه ترخیص از گمرک شود.

در صورت زرد شدن مسیر، ترخیص کار موظف است تمامی مدارک ابتدایی را مجدد بارگذاری نموده و علاوه بر پاسخگویی به ایشان تمامی مدارک درخواست شده از طرف کارشناس را نیز فراهم آورد.

ممکن است در این مرحله کارشناس ارزش کالا را نپذیرد و یا تعرفه‌ای که ترخیص کار یا صاحب کالا برای بار مشخص کرده است را پذیرا نباشد.

در صورت اقناع کارشناس مربوطه مسیر سبز شده و کالا اجازه خروج از گمرک را خواهد داشت.

 

وظایف ترخیص کار در مسیر قرمز

درصورتی‌که مسیر قرمز شود علاوه بر کارشناس مجازی گمرک کارشناسی دیگر جهت ارزیابی حضوری مشخص می‌کند. ترخیص کار موظف است با هماهنگی با این ارزیاب جهت بررسی فیزیکی بار حاضر شود.

 در این مرحله ترخیص کار باید توجه داشته باشد که آسیبی به بار نرسد و چنانچه گمان می‌کند این ارزیابی موجب صدمه به بار می‌شود تمهیدات لازم جهت هماهنگی با لیفتراک، جرثقیل یا کارگران برای جابجایی ایمن محصول را بی اندیشد.

در این ارزیابی، کارشناس گمرک با توجه به اسناد و مدارکی که در دست دارد، packing list, invoice و بارنامه را مورد بررسی دوباره قرار می‌دهد.

 

موارد زیر می‌تواند در این بررسی مورد ارزیابی قرار گیرد:

همخوانی سال ساخت محصول با ادعای ثبت شده در برگه واردات محصول

نوع یا مستعمل بودن کالا و تطابق آن با ادعای وارد کننده

مدل دستگاه، کشور سازنده، کشور مبدأ حمل و… از دیگر مواردی است که ارزیاب آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر در بررسی انجام شده بار مورد تأیید کارشناس قرار گیرد، گزارشی خطاب به کارشناس مجازی ارسال شده و ایشان سلامت واردات و اجازه ترخیص را صادر می‌کند.

امیدواریم تا به اینجا با وظایف ترخیص کار آشنا شده باشید. درصورتی‌که برای ترخیص کالای خود نیاز به ترخیص کار دارید، ترخیص کاران شرکت داهی تجارت در تمامی گمرکات آماده ارائه خدمات ترخیص کالا از گمرک هستند.

 

مطلب پیشنهادی:

ثبت و سفارش و ترخیص مواد اولیه کارخانجات

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره لطفاً با شماره تماس شماره ۰۱۱۳۳۳۵۲۲۵۵ -۰۹۱۱۱۵۱۰۷۶۷ تماس حاصل فرمایید.

آزادبخت – شرکت داهی تجارت

علیرضا آزادبخت
مشاوره واردات
مشاوره و تماس
محمدرضا آزادبخت
مشاوره اخذ کارت بازرگانی
مشاوره و تماس
ندا اردشیری
مشاوره ترخیص کالا و ثبت شرکت
مشاوره و تماس

الهه رضاپور
حسابدار
تماس با مشاور
سمیه صالح نژاد
ثبت سفارش تولیدی
تماس با مشاور
زینب مخلوقی
ثبت سفارش تجاری
تماس با مشاور

مقالات مرتبط
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.